FCM
Drooker

„Tož demokracii bychom už měli, teď ještě nějaké ty demokraty“

T. G. Masaryk
logo
Internetový deník pro šíření svobodných informací a kritickou diskusi

Agrofert tlačí na Radu ČT, aby umlčela Reportéry

ČTK
Foto: ČTK
Andrej Babiš pokračuje v obviňování Jana Bartoška.
Autor: Pavel Šafr
Česko

Svobodné fórum od svého zdroje z České televize obdrželo kopii stížnosti společnosti Agrofert na pořad Reportéři ČT, která je adresovaná Radě České televize. Firma Andreje Babiše si stěžuje na konkrétní čtyři reportáže, ve kterých byly rozkrývány praktiky koncernu ministra financí a zejména problém jeho konfliktu zájmů. Agrofert se také vymezuje proti tomu, že by jejich majitel jakkoliv zneužíval svého postavení ve vládě. Odmítá, že by se Andrej Babiš jakkoli dostával do střetu zájmů, ze kterého by jeho firma profitovala.

Kompletní stížnost Agrofertu si můžete stáhnout zde..

Celá stížnost Agrofertu na Reportéry ČT

V textu je výslovně uvedeno, že reportáže České televize „opakovaně zveřejnily řadu neověřených údajů, manipulovaly se skutečnostmi a ve svých spekulacích se pohybovaly výrazně za hranou tolerance nadsázky“. Snahou uvedených reportáží je podle představitelů společnosti Josefa Mráze a Petry Procházkové  „poškodit Ing. Andreje Babiše a poškodit koncern Agrofert“. Josef Mráz je místopředsedou představenstva a Petra Procházková je členka představenstva akciové společnosti Agrofert.

Podle vyjádření radních se bude Rada ČT stížností zabývat v řádu jednoho měsíce. Podle zjištění redakce Svobodného fóra se rada chystá prověřit, zda v pořadu Reportéři ČT nedošlo k věcným pochybením. Podle mediálního práva je však důkazní břemeno na straně stěžovatele, a nikoli redakce či provozovatele.

Šéfredaktor Reportérů ČT Marek Wollner na svém facebookovém profilu ke stížnosti uvedl: „Andrej Babiš prohlašoval, že chce řídit stát jako firmu. A jeho firma, Agrofert, má teď zálusk řídit Českou televizi. (Není sama, že?) Zástupci Agrofertu Josef Mráz a Petra Procházková zaslali Radě ČT souhrnnou stížnost na náš pořad (Reportéři ČT), ve které spočetli všechny naše hříchy za poslední dobu. Jde o reportáže „Střet zájmů v číslech“ (14. 7. 2014), „Jez? Ano“ (10. 11. 2014), „ Z eráru krev neteče“ (3. 11. 2014), „Dřevo pro Babiše“ (16. 2. 2015). Já chápu, že se jim ty reportáže nelíbí, protože jejich P.R. oddělení by nechalo natočit lepší. Ale na jejich jednotlivé stížnosti k velké (RRTV) či malé Radě (ČT) už jsme odpovídali a ta je prověřila nebo prověřuje. Pokud vím, není v nich jediná věta, která by věcně neseděla, jediná informace, která by byla chybná. Jenže to Agrofertu nestačí. Z dopisu vyplývá, že bychom o něm měli vysílat pouze pozitivně. Andrej Babiš podle nich není v žádném střetu zájmů, a pokud si myslíte opak, „hraničí to s pomluvou“. Je zjevné nejen to, že manažeři Agrofertu nerespektují svobodu tisku, ale ani neznají, či dokonce úmyslně popírají platné zákony (například ten o střetu zájmů). A domnívají se, že Českou televizi mohou řídit jako další divizi své firmy.“

 

Komentář editora Svobodného fóra: Stížnost Agrofertu je hrubým útokem na nezávislost novinářů České televize. Agrofert není jedna z mnoha firem v České republice. Je to mocenská ekonomicko-politická struktura svázaná s vládnoucím politickým hnutím. Sledování této mocenské struktury je jednoznačně ve veřejném zájmu. Česká televize nesmí přistupovat k tomto problému tak, že se bude snažit očistit před panem Babišem. To by byl absurdní přístup, který by se dal nazvat „presumpce vlastní viny“ při střetu s politickou mocí ve státě. Podle takové logiky by se měl Jan Palach omluvit KSČ a Sovětskému svazu, že se upálil. Takový jev – předpoklad vlastní viny a následné doznání – známe jen z tuhých forem totalitních režimů. Je třeba zavolat do Agrofertu, že tam ještě pořád nejsme.